



Hildegarde Von Bingen (1098-1179) / Galina Ustvolskaia (1919-2006) / Lena Shipova (°1995)
Het seizoen 2025-2026 van Concerts Escapades gaat van start met de derde editie van het Musique Femmes Festival. Op 7 oktober om 19.30 uur geeft Concerts Escapades in La Tricoterie het openingsconcert ‘No Woman, No Cry’, waarin drie componistes in de schijnwerpers staan:
Galina Ustvolskaya (1919-2006), met haar Grand Duet voor piano en cello.
Een heftige en op een bepaalde manier bevrijdende uitwisseling tussen een piano en een cello van de Russische componiste, die in de USSR gecensureerd werd. Niet voor niets wordt ze “de dame met de hamer” genoemd.
Daarna volgt, als tegenhanger, sereniteit en rust, met zang en cello, het stuk “Cantique” van de uitzonderlijke figuur uit de middeleeuwen, Hildegarde von Bingen (1098-1179), uitgevoerd door een duo van zang en cello.
Ten slotte wordt er exclusief een creatie van Elena Shipova, een jonge componiste geboren in 1995, gepresenteerd: “Creation of the World”, in opdracht van Concerts Escapades en het winterfestival van Sotsji. Een echte creatie dus!
Programma:
- Grand Duet van Galina Ustvolskaya, uitgevoerd door Duarte Soares op piano en Pieter Stas op cello.
- “Cantique” van Hildegarde von Bingen door Amel Sdiri (zang) en Pieter Stas (cello).
- “Creation of the World” van Lena Shipova
En zoals gewoonlijk wacht de toeschouwers bij elk concert een verrassing!
Dinsdag 7 oktober
Concert d'ouverture 19:30
Collectif Medusa/Vincent Bruyninckx/ Colline
20.00







Donderdag 9 oktober
Cellule 133, Avenue Ducpétiaux 133A, Sint-Gillis
Musique et poésie
Elk jaar brengt het Musique Femmes Festival klassieke muziek, jazz en populaire muziek samen in hetzelfde concert.
Uitgevoerd door muzikanten die je absoluut moet ontdekken, belooft deze muzikale avond even intens als origineel te worden.
Muziek en poëzie door het Collectif Medusa
Amy Beach (1867-1944) / Rebecca Clarke (1886-1979) / Fanny Libert (geboren 2000)
Amy Beach, de eerste Amerikaanse componiste die wijdverspreid succes oogstte, is vooral bekend om haar Gaelic Symphony, de eerste symfonie gecomponeerd en gepubliceerd door een Amerikaanse vrouw. Haar vocale muziek is overvloedig en van grote finesse. De aangeboden selectie behandelt thema's als liefde, natuur en scheiding, met dichters als Alfred Tennyson, J.L. Stoddard en de teksten van de echtgenoot van de componist.
Rebecca Clarke wordt beschouwd als een van de belangrijkste componisten van het interbellum in het Verenigd Koninkrijk. Het meest bekend om haar kamermuziek voor altviool, zijn haar composities voor zang ware juweeltjes, weinig bekend bij onze tijdgenoten. De onderwerpen variëren van een onvervulde romance tot de tragische dood van een hoofdpersoon, via mythen en legenden, maar ook meer klassieke scènes uit het dagelijks leven, met dichters als W. B. Yeats, A. E. Housman en John Masefield.
Collectif Medusa wilde graag nieuwe muziek in hun programma opnemen en gaf de opdracht voor een cyclus aan de jonge Belgische componiste en pianiste Fanny Libert, winnares van de Prix André Souris 2023. Het werk is gebaseerd op verschillende teksten van Emily Dickinson (1830-1886), een Amerikaanse dichteres die de laatste twintig jaar van haar leven in totale afzondering leefde.
Eight O'clock, 1927, Rebecca Clarke / Gedicht van Alfred Edward Housman (1859-1936)
The Lotos Isles, Op. 76 No. 2, Amy Beach / Gedicht van Alfred Tennyson (1809-1892)
The Seal Man, 1922, Rebecca Clarke / Gedicht van John Masefield (1878-1967)
I had no cause to be awake, 2024, Fanny Libert / Gedichten van Emily Dickinson (1830-1886)
Sleep, little darling, Op. 29 No. 3, Amy Beach / Gedicht van Harriet Prescott Spofford (1835-1921)
Zang : Sonia Lardy
Piano : Quentin Meurisse
Hommage aan Carla Bley (1936-2023) door Vincent Bruyninckx
Carla Bley was een autodidactische pianiste die al vroeg deelnam aan de New Yorkse jazzscene. Ze werkte in de kleedkamers van jazzclubs om zoveel mogelijk muziek te beluisteren. Onder invloed van de free jazz had ze een productieve carrière. Ze schreef een twee uur durende opera, "Escalators over the hill", en verschillende stukken die jazzstandards werden, waaronder "Ida Lupino" en "Sing Me Soflty Of the Blues". Ze richtte verschillende big bands en trio's op, werkte samen met tal van jazzmuzikanten, componeerde en arrangeerde voor Charlie Haden's Liberation Music Orchestra en componeerde de muziek voor Claude Miller's film "Mortelle Randonnée" (1983).
Solo piano: Vincent Bruyninckx.
COLLINE
« Échos existentiels sur notes douces et légères (chanson à texte) »
"COLLINE nodigt je uit om jezelf te bezoeken voor de duur van een concert, waarbij je liederen ten gehore brengt die voortkomen uit een dialoog tussen je innerlijke wereld en onze steeds grovere werkelijkheid. Links van je zie je de vreugde van een bevrijdend perspectief (se casser en Roulotte), maar ook de nostalgie van de betovering van de kindertijd (petite magie). Als je opstaat, kunnen je ogen gevuld zijn met een verlangen om te geloven dat de toekomst mooi is; en als er tranen in je ogen komen, zal dat ofwel door ontroering zijn, ofwel door de Uien die onderweg zijn fijngehakt...
De stem is zacht, soms gezongen, soms geslagen of gedeclameerd. Een viool-alto staat op zijn plaats bij de microfoon, klaar om het over te nemen van de stembanden. COLLINE staat niet alleen op het podium: piano, contrabas en percussie worden bespeeld door getalenteerde vrouwelijke muzikanten, die jazz, folk en pop toevoegen aan de eclectische stijl van de liedjes. Het publiek vindt zichzelf een medeplichtige en zal soms meedoen, waardoor dit muzikale universum wordt verrijkt met de schoonheid van het collectief...".
Zang, altviool, composities: COLLINE
Piano en viool: Julien Gillain
Contrabas: Marta Soares
Drums: Zoïa Tescher
Scène ouverte
18:00


Vrijdag 10 oktober
Sint-Gillis Gemeentehuis
Studenten van het Koninklijk Conservatorium en het Koninklijk Conservatorium in Brussel worden uitgenodigd om werken van vrouwelijke componisten uit te voeren. Een concert in de vorm van een open podium. Het publiek zal het genoegen hebben nieuwe werken te ontdekken onder de vingers van jong talent.
Programma :
3 mélodies de Pauline Viardot
Juliette Doummar, chant
Emma Rouau, piano
Musical Toys de Sofia Gubaidulina (extraits)
Camille Brusset, piano
Saxophonesques de Fernande Decruck (extraits)
Valentijn Lievens et Morgane Caspers, saxophone
Pavane de Fernande Decruck pour quatuor de saxophones
Sax soprano: Antòn Gomez Martìn
Sax alto: Cristina Rodrìguez Sànchez
Sax tenor: David Torralbo Alcaide
Sax baryton: Maria Chiara Tunno
Cécile
20:00
Het leven van Cécile Chaminade (1857-1944) was een show waardig. Als componiste tussen twee eeuwen met een postromantische stijl, auteur van meer dan 400 werken, leed ze haar hele leven onder het mysogynisme van haar tijd. Als onafhankelijke, avontuurlijke vrouw die haar hele leven componeerde, wordt ze voor één avond weer tot leven gewekt door pianiste Karin Lechner.
Theatraal concert
Scène Tremplin
18:00












Zaterdag 11 oktober
Sint-Gillis Gemeentehuis
Vier jonge vrouwelijke componisten
Mona Mio
Ze ontwikkelt een project op het snijvlak van jazzy soul en heldere grooves die donkere en intieme thema's verzachten.
Haar stem – fluweelzacht, gebroken en krachtig, getekend door knobbeltjes – draagt de littekens van haar parcours en verkent de menselijke zwakheden.
Natasha Vew
Natasha Vew is pianiste, zangeres en componiste. Ze werd geboren in Brussel en volgde eerst een opleiding in klassieke piano, dans en theater, voordat ze zich op 18-jarige leeftijd toelegde op jazzpiano. Ze behaalde een master in jazzpiano (2018) en een master in jazzzang (2024) aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar ze studeerde bij Eric Legnini en Pete Churchill. Ze heeft ook een diploma filosofie van de ULB en is geïnteresseerd in kwesties rond de vertegenwoordiging van vrouwen in de jazzwereld.
Geïnspireerd door figuren als Carla Bley, Maria Schneider, Richie Beirach en Avishai Cohen, ontwikkelt de componiste een stijl die zangerige en suggestieve melodieën combineert met moderne en subtiele harmonieën. Na haar universum in een kwintet te hebben verkend, verdiept ze zich nu in haar werk als componiste door middel van solospel, waarbij ruimte, stem en piano een intieme dialoog aangaan.
Urszula Koza
Poolse componiste en pedagoog van de jonge generatie. Ze behaalde haar diploma aan het Conservatorium van Wroclaw, Polen, waar ze momenteel lesgeeft. In het kader van het Erasmusprogramma vervolgde ze haar muzikale opleiding ook in Italië, in Rovigo en Rome.
Haar composities werden uitgevoerd in Polen, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Haar muzikale interesses en creatieve verkenningen concentreren zich voornamelijk op kamermuziek en lyrische zang.
Haar werk voor solo cello, “Hommage à W. Wojtkiewicz”, zal worden uitgevoerd door Radosława Lascar. Het is een stuk geïnspireerd door het schilderij van Witold Wojtkiewicz (1879-1909), een kunstenaar die in Polen bekend staat om zijn surrealistische, groteske, dromerige, ietwat verontrustende schilderijen die verband houden met het thema kindertijd.
Radosława Lascar is een Pools-Roemeense celliste wier muzikale carrière getuigt van een sterke toewijding aan ensemble- en orkestuitvoeringen. Ze begon haar studie in Polen aan de Karol Lipiński Academie voor Muziek in Wrocław, waar ze haar bachelordiploma behaalde, voordat ze verder studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar ze haar masterstudie voltooide bij Olsi Leka.
Gedurende haar carrière heeft Radosława opgetreden met verschillende jeugdorkesten en ensembles, waaronder het Nordic Pulse, Baltic Sea Philharmonic, Neue Philharmonie München en het Santander Orchestra. Haar ervaring op het gebied van kamermuziek en orkestmuziek heeft haar naar bijna alle Europese landen gebracht, waardoor ze een diverse en collaboratieve muzikale basis heeft opgebouwd.
Radosława woont momenteel in België en is actief als freelancer en lid van
verschillende ensembles, zoals het Frascati Orchestra, Rhizome Ensemble, Virago Orchestra en het Interregional Symphony Orchestra. Ze is ook de oprichtster van het Lascar String Quartet, waarmee ze kamermuziekrepertoire en samenwerkingsprojecten verkent. Haar recente werk omvat optredens met Belgische orkesten en samenwerkingen met collega-musici in kamermuzieksettingen. In 2024 was ze halvefinaliste van de Supernova-wedstrijd met haar ensemble Beyond Tradition. Naast haar muzikale carrière is Radosława even gepassioneerd door schaken. In 2025 won ze de titel van Belgisch kampioene schaken bij de vrouwen, waarmee ze haar toewijding aan deze tweede artistieke en intellectuele bezigheid bevestigde.
Het duo Chrysalides presenteert een fragment uit “Madre!”.
Het is een meeslepende audiovisuele voorstelling die de reis van het leven verkent door de lens van het moederschap. De voorstelling combineert elektronische muziek, vrije improvisatie, originele composities en projecties, en is opgevat als een dialoog tussen de overgangsrituelen in het leven van een moeder, persoonlijke herinneringen, sacrale gezangen en polyritmes.
Luisa Maria Alvares Armesto: harp, compositie, improvisatie
Cornelia Zambila: viool, altviool, compositie, improvisatie, video
Er staat u een uitzonderlijke avond te wachten ter afsluiting van deze derde editie van het Musique Femmes Festival.
In de eerste helft brengt het trio Spilliaert werken van twee hedendaagse Belgische componisten: Jacqueline Fontyn (geboren 1930) en Danielle Baas (geboren 1958)
In de tweede helft brengt de gevierde Belgische pianiste Eliane Reyes, begeleid door het jonge orkest Etesiane, het pianoconcerto van Marianna Martines.
Marianna Martines (1744-1812) was een Oostenrijkse componiste van Spaanse afkomst. Geboren in een aristocratische familie en een leerlinge van Joseph Haydn, runde ze een salon in Wenen en richtte ze een zangschool op. Ze componeerde meer dan tweehonderd werken - waarvan vele vandaag verloren zijn gegaan - waaronder missen, oratoria, een symfonie en een pianoconcerto, vanavond voor het eerst in België uitgevoerd.
Lieber Joseph, Jacqueline Fontyn
Sui Generis, Danielle Baas
Viool: Jean-Samuel Bez
Cello: Guillaume Lagravière
Piano: Gauvain de Morant
Concerto voor piano in A-groot, Marianna Martines
Piano: Eliane Reyes
Dirigent: Gabriel Hollander
Concert de clôture : Fontyn / Martines
Trio Spilliaert / Eliane Reyes & Etesiane Orchestra
20:30
